صفحه ها
دسته
سايت گوگل
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 89640
تعداد نوشته ها : 16
تعداد نظرات : 7
Rss
طراح قالب
GraphistThem273

 

 

 

آگاهي نظرات و انتقادات ديگران، به شرط اينكه از روي غرض ورزي نباشد، مي‌تواند بسيار سازنده بوده و باعث رشد و بهبود كار بشود.
آيا تا به حال نظر كسي را در مورد يكي از كارها و آثار خود پرسيده‌ايد؟ مثلا، ممكن است نظر كسي را در مورد آهنگي كه نوشته‌ايد يا نقاشي كه كشيده‌ايد، بپرسيد. اگر شما خواهان شنيدن نظرات ديگران در مورد بازخوردهاي كارهايتان هستيد، پس بايد تحمل شنيدن و پذيرش هر نوع نظر منفي را داشته باشيد.

 

حقيقت اين است كه براي هر كسي شنيدن يا خواندن نظرات منفي در مورد كارش، سخت است. شنيدن نظرات منفي در مورد كار يا اثر يك نفر، مي‌تواند به راحتي به اعتبار و قدر شخصي فرد ضربه بزند و باعث ايجاد احساس بي لياقتي دز فرد شود.

 

اما بسياري هنرمندان و نويسنده‌هاي به نام يا حتي شركت‌هاي مطرح و بزرگ، عليرغم شنيدن و خواندن انتقادات تند و صريح، موفق شده‌اند. پس چگونه بياموزيم كه بدون اينكه به هم بريزيم، انتقادات منفي را بپذيريم؟

 

1- فقط شما پيوند عاطفي با كار و اثر خود داريد

 

وقتي يك اثر جديد خلق مي‌كنيد، طبيعي است كه به آن افتخار كنيد. اگر اين كار در حد رنگ آميزي نرده‌ها يا حصار يك باغ باشد، باز هم يك رضايت خاطري در شما ايجاد مي‌شود. هرقدر كاري كه انجام مي‌دهيد وقت و انرژي بيشتري از شما بگيرد و بيشتر روي آن كار كنيد به همان اندازه بيشتر به آن افتخار مي‌كنيد و به آن وابسته مي‌شويد.

 

طبيعي است كه كساني كه شما از آنها مي‌خواهيد تا نظرشان را در مورد كارتان بگويند، پيوند احساسي همانند شما با كارتان نداشته باشد. شما نظر آنها را خواسته‌ايد، آنها هم نظرشان را مي‌گويند.

 

آنها ساعت‌ها وقت‌شان را مثل شما روي آن كار نگذاشته‌اند، بنا بر اين نظر آنها بي‌طرفانه و بي تعصب است. پس به جاي اينكه در قبال نظريات منفي موضع گيري كنيد، سعي كنيد شما هم به كارتان از دريچه ديد كسي كه تعصب خاصي ندارد، نگاه كنيد.

 

2 - اكثر مردم دشمني ندارند

 

اگر كسي در مورد كار شما نظر منفي داد، به راحتي مي‌توانيد متوجه منظور او بشويد.

 

مسلما اكثر مردم با نيت بد و از روي دشمني نظر بد نمي‌دهند. بلكه بيشتر كساني كه حتي نظر خوبي نمي‌دهند با هدف و نيت كمك به شما در جهت پيشرفت كارتان اينگونه اعلام نظر مي‌كنند. البته اغلب كساني كه با اين نيت مثبت، شما را نقد مي‌كنند حتما لااقل به يك نكته مثبت كار اشاره مي‌كنند زيرا قصد رنجاندن شما را ندارند بلكه مي‌خواهند به تمام توانايي‌هاي بالقوه خود نايل شويد.

 

اين تيپ آدمها اگر كار شما به نظرشان كاملا وحشتناك و بد برسد، احتمالا از اعلام نظر خودداري مي‌كنند.

 

3 - منفي‌ها را به مثبت تبديل كنيد

 

وقتي كسي انتقاد سازنده‌اي از كار شما مي‌كند، اگر به آن با ذهنيت درست نگاه كنيد مي‌توانيد آن انتقاد منفي را به نقطه نظري مثبت تبديل كنيد.

 

به عنوان مثال، تصور كنيد كسي در مورد داستان كوتاهي كه شما نوشته‌ايد بگويد " به اندازه كافي توصيفي نيست" شما مي‌توانيد با خودتان بگوييد" تو تصور خوب و كافي براي نوشتن يك داستان كوتاه نداشتي"، كه با اين شيوه فقط به ارزش‌هاي خود آسيب وارد مي‌كنيد.

 

در اين موقعيت بهتر است دست به كار شده و با اعمال تغييرات لازم و رفع اشكالات آن، يك داستان كوتاه توصيفي خوب از آن بسازيد.

 

زماني كه شما از يك انتقاد منفي يك استفاده مثبت ‌كنيد، مي‌بينيد كه مي‌توانيد به چيزهايي بزرگ‌تر از تصورات خود دست پيدا كنيد.

 

4 - بدخواهان را ناديده بگيريد

 

گرچه همانطور كه اشاره شد بيشتر مردم از روي بدخواهي و دشمني كار شما را نقد نمي‌كنند، اما همانطور كه هر قانوني استثنا دارد، كساني هم هستند كه از روي بدخواهي طوري رفتار مي‌كنند كه در ديگران احساس بدي ايجاد مي‌كنند و انتقادات اين آدمها معمولا به نيت ممانعت از پيشرفت و موفقيت ديگران است.

 

اين نوع انتقادها احتمالا به علت اين است كه اين آدمها هيچوقت در زنددگي خويش موفقيتي نداشته‌اند. به همين دليل هيچگاه نبايد توقع داشته باشيد در قبال كارهاي شما مثبت برخورد كنند.

 

در مواجهه با اين انتقادات غرض ورزانه بهترين كار ناديده گرفتن آن است. همت خود را بر انتقادات سازنده بگذاريد كه ارايه كنندگان آن خواهان رشد و موفقيت شما هستند.

 


شنبه بیست و هفتم 12 1390 21:21
X